Pàgines

3/09/2015

EN BLANC I NEGRE

MARNIE

Alfred Hitchcock

Universal Studios, 1964

Intèrprets: Sean Connery, "Tippi" Hedren, Diane Baker, Martin Gabel, Louise Latham


Després d’haver iniciat aquesta secció parlant de la pel·lícula The Birds i de la complicada relació entre Alfred Hitchcock i "Tippi" Hedren, era obligat que la següent entrada parlés de la segona i, alhora, darrera pel·lícula que van rodar junts director i actriu: Marnie.
Tot i que els mitjans de comunicació van fer ressò que Marnie seria protagonitzada per la que llavors era la recent princesa de Mònaco, Grace Kelly, precisament la seva estrenada condició reial no l’hi va permetre.

Així, Hitchcock no va tenir més remei que seguir patint al costat de "Tippi", per la qual sentia una incontrolable atracció sexual. El mateix Hitchcock s’anomenava “El màrtir Alfredus” i explicava  que havia somiat, fins i tot, que  l’actriu li deia que l’estimava i havia de ser ell qui finalment la rebutjava dient “si nos fos per Alma… (la seva dona)”.
Quant a l’argument, Tippie és Marnie, una lladre compulsiva i mentidera que treballa per a Mark Rutland (Sean Connery) per després intentar robar-li també.  Mark decideix “salvar-la” casant-se amb ella i intentant guarir-la de l’amnèsia que pateix.
L’argument em va semblar del tot paternalista i més que etiquetar-la de moral ambigua —com es va sentir dir d’aquesta pel·lícula— el que vaig pensar és que hi havia una certa revenja en tot plegat. L'home apareix com a salvador, aprenent de pa sucat amb oli  de tècniques freudianes (per a mi del tot superades). El llibre The Hitchcock Collection ens revela què hi havia darrere d'aquest supòsit:
Després de la negativa rotunda de "Tippi"  a accedir a tenir relacions amb Hitchcock, el director es va desentendre del rodatge de Marnie i fins i tot va rebutjar els consells de dissenyadors, especialistes en efectes especials i va utilitzar alternatives molt més precàries i provisionals per acabar-la. Tal com va dir el biògraf del director: “(…) De fet, Hitchcock semblava desitjar que Marnie fos un fracàs, va deixar de preocupar-se pels detalls tècnics, per l’ús de projeccions de fons...”
Hitchcock va haver de canviar de guionista perquè es negava a escriure l’escena de la violació que ell mateix havia ideat, mentrestant, anava referint-se a l’actriu com “la frígida aquella”. Veient la publicitat que va utilitzar el mateix director en aquell temps, per promocionar Marnie, es pot percebre-hi com va explotar finalment tots aquests detalls dels quals ara en parlem.
Em vaig recordar de Marnie durant una taula rodona de la Bcnegra d’enguany, quan l’escriptor Juan Bolea presentava el seu llibre El palacio de los jardines oblicuos i es referia a la paramnèsia com a novetat dins de la novel·la negra. Vaig pensar que, potser, tot estava inventat i que no per això deixava de tenir la seva atracció.