2/06/2018

El món no em deu res, de Massimo Carlotto


Editorial Alrevés, col·lecció Crims.cat

117 pàgines


Si voleu passar una tarda memorable, d’aquelles que a les acaballes de l’estiu recordareu enyorant l’hivern, només heu d’escalfar la casa, proveir-vos d’una manta i un cafè calent. Perquè de la companyia s’encarrega aquesta petita meravella que no arriba a les 100 pàgines però que conté també un pròleg d’Àlex Martin Escribà i una interessant entrevista que ell mateix li va fer a l’autor.




L’obra d’aparença senzilla té una estructura gairebé teatral. Més que parlar de capítols, es podria parlar de quatre actes, fàcilment representables a l’escenari. De fet, mentre la llegia era capaç d’imaginar-me els quadres. Tres actors, tres losers (els meus preferits) que intenten dirimir una vida a la deriva. La solució per a cada un d’ells serà diferent, d’acord a la moral de cadascun. I de rerefons la ciutat de Rímini, panacea de pobres esperits a la recerca de guarir-se al sol o d’altre tipus de pobres que només aspiren  a sobreviure, ni que sigui al marge dels altres. Però hi ha qui no vol pagar el preu; després de conèixer l’abundància, no suporta la mediocritat.
La crítica social s’escampa entre els diàlegs punyents i no se’n salva cap poder, ni tan sols el mediàtic. La banca, la crisi, l’atur, la repressió policial, el turisme i el racisme, hi tenen cabuda.


“La mentida és l’únic veritable instrument de supervivència de què disposa l’ésser humà”.


Fotografia @Daniela Zedda
De la solapa del llibre:
“Massimo Carlotto (Pàdua, 1956), escriptor, dramaturg i guionista. Considerat un dels màxims representants de la novel·la negra italiana. A més de Il Fuggiasco, novel·la autobiogràfica, entre els seus títols de ficció destaquen L’oscura immensità della morte, Arrivederci amore, ciao i la sèrie protagonitzada pel detectiu Marco Buratti. Tots els seus llibres han estat traduïts a nombroses llengües i són un instrument per conèixer la realitat que ens envolta i, sobretot, el concepte de justícia, una de les seves grans dèries.”


Massimo Carlotto té uns ulls blaus que miren fosc. La seva mirada desencantada veu el mal social, els interessos econòmics que mouen els fils d’aquest gran drama, que per a alguns s’ha convertit en comèdia.

Un dels aspectes que més m’interessa de l’autor és la seva   percepció sobre l’etiqueta “mediterrània noir”. El vam poder escoltar a la BCNegra d'enguany, a la taula “Talents consolidats del “Noir” del sud d’Europa” pronunciar-se al respecte però, per a qui se'l va perdre, pot trobar-ne les reflexions en la conversa amb Àlex Martin Escribà amb què es tanca el llibre. El viratge de l’etiqueta es pot resumir extraient aquest paràgraf:

“Aquest corrent ha estat com un vent de mestral que ha arrasat el món de nombrosos autors, editors i lectors. Una experiència bella, profunda i decisiva en el seu moment. Però el “mediterrània noir”, en aquests moments, transita sobre el fons d’aquest meravellós mar amb milers de cadàvers d’immigrants ofegats.”



Ecco!, jo crec que no es pot parlar amb més claredat.
No cregueu que és una lectura dura (a mi m’encanten). En aquest cas, no és així. La ironia, la manera amb què està traçat el personatge de Lise i la innocència entranyable d’Adelmo, us faran somriure. Us el recomano molt. Buona lettura!