5/10/2018

Oi que maten els cavalls?, d'Horace McCoy

Avui vull parlar-vos de com he arribat a la lectura d' Oi que maten els cavalls?, d’Horace McCoy. Cada dia, el compte de Twitter @cuadepalla recomana una lectura del gènere criminal. Val la pena que si no el seguiu i sou lletranegrots ho feu immediatament, perquè són un luxe de prescripcions. A més a més, aquest compte comparteix articles i notícies d’interès com ara la reedició  (Navona Editorial) d’aquesta magnífica novel·la, tant en català (traducció de Marta Martín) com en castellà (traducció d’Enrique de Hériz).




D’una banda, vull comentar que em compro tots els “cuadepalla” que vaig trobant a les llibreries de vell. En tinc 91. Són pocs a comparació de tots els que se'n van publicar entre les dues col·leccions: l’original  “La Cua de Palla” i “Seleccions de la Cua de Palla”. Dels tres intents posteriors “El Cangur/Cua de Palla”, “La Nova Cua de Palla” i “la butxaca/Cua de Palla”, de moment no en compro però segur que continuaré la meva dèria amb ells. 

D'altra banda, quan hi ha una taula rodona a la BCNegra i el tema a parlar és sobre algun autor o sorgeix una reedició com a novetat editorial —com ara és el cas–, sempre consulto el meu temple personal, una habitació destinada a fer la funció de biblioteca. Però el temple de culte de veritat és públic i està ubicat a L’Hospitalet, ja sabeu: la biblioteca La Bòbila (us deixo l'enllaç al ser blog AQUÍ)  El seu director, en Jordi Canal, és un dels més experts investigadors del gènere negre. Precisament ell, juntament amb Àlex Martín Escribà, publicaren l'any 2011 l’assaig imprescindible La Cua de Palla: retrat en groc i negre, dedicat a la mítica col·lecció. Enguany, coincidint amb l'Any Pedrolo (Manuel de Pedrolo va ser el director de la col·lecció originària), se n'ha fet una reedició que trobareu amb el negatiu de la coberta.



Com a tercer punt volia, també, recomanar-vos una de les llibreries més emblemàtiques de Barcelona: és la Llibreria del Palau, davant del Palau de la Música on us atendrà la seva propietària Gessamí, un pou de saviesa, i on podreu trobar alguns “cuesdepalla”.

 Aquesta fotografia és feta als seus passadissos; justament el dia que vaig trobar La promesa, de Dürrenmatt. Queda així immortalitzat el gran moment.

Així que quan la setmana passada vaig veure el twit que us he adjuntat, vaig consultar corrents la prestatgeria on tinc la meva col·lecció de La cua de Palla i, efectivament, allà hi era l'exemplar, esperant-me. Heu de saber que feliç em fan aquest tipus de moments!

Oi que maten els cavalls?, és una lectura incombustible.  Ben negra sense investigacions, sense policies i amb una tensió narrativa formidable. Ambientada en Los Ángeles, narra la història d’una parella que volen triomfar al món del cinema. McCoy retrata hàbilment la precarietat que imposa una societat capitalista, on el que impera és el show, el business per sobre de qualsevol valor moral. És a dir, una novel·la que no ha envellit. Els protagonistes, per subsistir-hi, es veuen abocats a participar en una marató de ball on es convertiran en un producte més. Els valors com l’amor, l’amistat o la família  trobaran el seu contrapunt simbolitzats per un casament de ficció, una traïció o fins i tot l’avortament, un assassinat o el suïcidi. L’autor s’endinsa en la condició humana i furga en la misèria d’una societat indolent que es deixa emportar per les més baixes passions. Una novel·la on la desesperança i la fatalitat regnen i fan callar l’egoisme i la hipocresia.



Així que avui, ja veieu, us faig tres recomanacions en una: seguiu a @cuadepalla, aneu a la llibreria Palau i llegiu en McCoy. Us encantaran.

5/07/2018

Sucios y malvados, de Juanjo Braulio

637 pàgines


Què té a veure un home que li acaba de tocar la loteria i se suïcida amb un grup de prostitutes que improvisen una capella per a resar a la Verge de les Prostitutes? Per què un jove nigerià apareix cruelment assassinat justament on, entre els segles xiv i xviii, hi havia destinat un barri sencer a la prostitució? 
La inspectora Roma del cos de la Policia Nacional, fins ara a l’ombra del seu cap, àlies Rotovátor però que és a punt de jubilar-se, prendrà les regnes de la investigació. El descobriment d'un contingut sinistre en un contenidor no farà més que complicar-li la resolució del cas. 



L’escriptor i periodista, Juanjo Braulio ens presenta un gran compendi en forma de novel·la que mostra la societat actual. Transcorre als carrers d’una València que plora, amb la cadència d’una pluja constant que la bruteja. La mirada fosca de l’autor ens obliga a veure una realitat sòrdida i ho fa de la mà d’uns personatges que tenen música pròpia. La trama, hàbilment construïda i fonamentada sobre diverses subtrames, ens parla del tràfic de dones per a l’explotació sexual, la corrupció de persones amb poder com ara empresaris, notaris, jutges o policies i sobre la màfia russa, la prostitució i les drogues. Però Sucios y malvados no només és una novel·la policíaca, és una novel·la negra en què es detalla la violència i la injustícia d’una ciutat, d’un país cec. I també de la maldat. 

L’esclavatge del nostre segle té nom i un 90% de les persones que es vénen són dones i menors forçades a prostituir-se. La majoria de vegades que es desmantella un grup de traficants d’éssers humans —quan s’ha pogut vèncer totes les traves que han permès que sigui possible perpetuar aquesta violència, la més cruel sobre les dones— les víctimes són utilitzades per a perseguir els delinqüents però després resulten les més negligides. Desemparades, sense papers ni recursos, recauen en un bucle del qual no se’n poden sortir. 
Després de tants anys banalitzant la violència masclista, des que Hannah Arendt la va esmentar fins als nostres dies, què ha fet la justícia? És prou independent com per a implantar una restitució moral? I la societat? Té l’educació suficient com per a no continuar criminalitzant les víctimes?

Sucios y Malvados és una composició coral, on el cel té gran importància en les seves pàgines no només quant a la forma, sinó també en la seva resolució. Alguns personatges, entranyablement construïts, apugen la mirada, esperant que els núvols els doni alguna treva. D’altres, potents i decidits, farts de tanta injustícia, entomen la seva pròpia justícia moral. L’autor ens presenta un “conte” de Nadal de 637 pàgines ben diferent dels quals estem acostumats. I és que en aquests dies de festivitat és quan esdevenen a velocitat de vertigen una sèrie de crims i assassinats. 


Fotografia @Àlex Pagán. Traducció de la solapa del llibre: "Juanjo Braulio va néixer a València l'any 1972. És graduat en Ensenyaments Artístics per la Sankt Eskils Skola de Eskilstuna (Suècia) i llicenciat en Ciències de la Informació per la Unversitat Politècnica de València. Periodista i escriptor, va començar la seva carrera en la delegació valenciana del Diario 16, d'on va passar a Las Provincias. Posteriorment va treballar en RTVV i ha estat col·laborador del Suplemento Semanal XL, l'agència Colpisa i el diario Abc."

Ha publicat La escalera de Jacob (2004), En Ítaca hace frío (2014), El silencio del pantano (2015) i Sucios y Malvados (2017).


El text segueix la línia temporal amb una narració omniscient, intercalada amb entrades del diari d’uns dels personatges que més m’han fet frapar —algú haurà de dir-li al músic sinestèsic que també excel·leix, a banda de compondre melodies i tocar instruments, escrivint— i uns diàlegs exquisits entres dues veïnes. Mentre el diari ens va revelant un trauma utilitzant l’analepsi i el poder de l’escriptura constructiva com a teràpia, el tàndem Manuela-Charo ens aportarà un alleugeriment requerit, més ritme i sobretot una visió de les relacions intergeneracionals fins i tot amb un punt de melangia que ens farà somriure. El contrast i la inherent reflexió l’obtenim en la difícil tasca de la conciliació laboral de la mateixa inspectora, que viu amb la filla i una mare dissoluta, amb el passat recent que narren les veïnes, el de les cartilles de racionament i el de l’austeritat, davant l’opulència de l’actual quotidianitat globalitzada: mòbils, gimnàs, cotxes, roba i viatges i fins i tot "homes de companyia". 

La novel·la ens parla d’una sororitat diferent, fruit de la desesperança, que reclama una justícia social al preu que sigui. I tota aquesta amalgama de sensacions, també de ruta turística per la ciutat de Roma, està narrada per la ploma directa, depurada i bella de Juanjo Braulio. 

5/03/2018

Algú que no hi havia de ser, Manuel de Pedrolo

Crims.cat
186 Pàgines

Quin goig! La Xarxa s’inunda de reedicions i ressenyes del mestre. Aquest és el quart llibre que he llegit de Pedrolo i com em va passar amb Es vessa una sang fàcil, constato el que els estudiosos de l’autor fa tant de temps que reivindiquen: que va ser un pioner en introduir temàtiques, tècniques i recursos literaris així com va entomar el gènere negre fora dels cànons encotillats. D’aquesta novel·la, en destaco la complexa i meravellosa estructura en què es fonamenta la trama. Trobarem una veu en primera persona, uns diàlegs que ens avançaran en l’espai i el temps i fins i tot un joc metaliterari amb la inclusió d’un diari, una carta, diverses notícies i la justificació del text.



Què passaria si un dia decideixes robar un banc? I si els motius fossin provar que hi estàs capacitat? I si fos més que un joc? Potser demostrar que es pot delinquir impunement? Travessar la línia i sentir-te un heroi? És això?  I si algú, que “no hi havia de ser”, decideix aprofitar-se’n en nom de la justícia social? 

Una crook story d’uns “robinhoods” ben actuals. Perquè, sí, aquesta obra es manté viva i es llegeix perfectament en el context en què vivim, malgrat que el protagonista utilitzi la dona descaradament. Ara com ara també es fa però d’una manera més dissimulada, més hipòcrita, ben mirat.

Amb aquest text, Pedrolo descriu el desencant d’una societat asfixiant, d’un sistema opressor. Parla de la resistència com a forma de vida i d’un exili esperançador. Com veieu, un text que malauradament es conserva totalment actual. Les escenes eròtiques hi seran de nou present, justament llegides per mi en aquests dies en què la censura “facebookera” més ridícula ha suprimit el cartell de l’estrena d’una obra per mostrar un venerable cul. A una li vénen ganes d’omplir el cara-llibre amb un festival de natgeres. Eren altres temps, abans es podia dir que pitjors, ara ja no ho tenim tan clar, i la transgressió de l’autor rau a mantenir-se ferm a la recerca de la llibertat. Mostrar la misèria humana i portar-la als límits.


Manuel de Pedrolo. Fotografia @Fundació Pedrolo


Algú que no hi havia de ser també és una crítica a la mala vida a la qual es veu avesada la figura de l’escriptor, que ha de fer diverses tasques com ara la de traducció per poder sobreviure i dedicar el temps lliure a allò que realment l’interessa: escriure. Sembla que els anys no hagin passat, doncs. M’entristeix pensar en el gran nombre d’obres que la censura prohibia i alhora em meravella descobrir tot un llegat inesgotable de saviesa que ens espera. Tot i això, aquesta novel·la que ara reedita la col·lecció Crims.cat de l’editorial Alrevés i que recupera, amb una extraordinària nota preliminar de l’edició de 1974 (Edicions Proa) signada per Joan Oliver, només va trigar a ser editada dos anys des que va ser escrita, com així ho esmenta l’epíleg  “Però és que no vivim en un món just...”  que signa el meu tàndem preferit d’estudiosos del gènere negre: Àlex Martín Escribà i Jordi Canal. 

4/29/2018

Manuel de Pedrolo, manual de supervivència, de Sebastià Bennasar

Editorial Meteora
125 pàgines



Enguany, amb la commemoració del centenari del naixement de Manuel de Pedrolo, les iniciatives per a reivindicar el seu reconeixement històric esdevenen un goig per a lectors que com jo —fins ara només he llegit quatre títols de l’autor— ens veiem desbordats per les seves 120 obres que comprenen tots els gèneres literaris. 
Diverses reedicions, una publicació d’una obra inèdita, una biografia, actes musicats, exposicions bibliotecàries, treballs en xarxa amb el teixit socioeducatiu a les escoles i la inesgotable tasca que està fent la Comissària de l’Any Pedrolo, Anna Maria Villalonga, fa més plausible aquesta revalidació tan necessària de l’autor no només per l’extensa, ambiciosa i innovadora obra, sinó també com a personatge compromès a la recerca de la llibertat.




Sebastià Bennasar escriu una introducció molt generosa  perquè ens transporta a les illes, precisament al moment en què va descobrir l’autor, i comparteix amb el lector els anhels i alguna anècdota del tot entranyable. Per a l’autor llegir Pedrolo era arrecerar-se a “un refugi segur”:

Vaig descobrir de cop el Pedrolo autor de novel·les negres, vaig descobrir el contista de ciència-ficció i el Pedrolo polític. 
I vaig entrar de cop a la vida adulta com a lector. Fer-se gran deu ser, també, quelcom semblant a això. (Pàgina 11).

El text fa un repàs de la situació actual de l’obra pedroliana, aquella que no te l’acabes mai. Més de vint mil pàgines escrites però amb només un 10 % dels seus llibres vius, és a dir que es poden trobar a l’abast. L’autor va intercalant entrevistes amb autors, crítics i investigadors de Manuel de Pedrolo que permeten reforçar, si més no enriquir, l‘enfocament que mostren les breus, però precises, 125 pàgines d’aquest manual; noms tan rellevants en la nostra literatura com Antoni Serra, Àlex Martín Escribà, Margarida Aritzeta i Àlex Broch.

Bennasar ens proposa un ordre dins la seva obra, tasca força complicada no només pel decalatge que hi ha entre l’escriptura dels llibres i la seva publicació, sinó també per la hibridació de gèneres en segons quins títols. Comença amb els llibres de ficció amb intencionalitat política i social, segueix amb els de novel·la negra —amb menció a la col·lecció dirigida per Pedrolo “La Cua de Palla”—, continua  amb la resta de la seva producció: conte, teatre, poesia, articles i diaris, i acaba amb la sèrie narrativa Temps Obert a més d'un capítol especial per o “contra” Mecanoscrit del segon origen, així com un apèndix d’un possible final alternatiu per a aquesta obra. Del tot indispensable l’apèndix final de la bibliografia ordenada per data de creació on apareixen 76 títols de novel·la, 15 de contes i narracions,16 de teatre i 15 agrupades en “altres” com són dietaris, un epistolari o cròniques.

Si bé és cert que és un text força breu i que potser els hi pot quedar curt als lectors més avesats a l’obra de Manuel de Pedrolo, també és veritat que és ideal per als que aprofitem l’efemèride per apropar-nos a la figura i a l’obra de l’homenatjat autor. Podrem seguir investigant-ne més amb els enllaços que hi trobarem amb ressenyes, conferències, articles, assaigs o estudis sobre l’obra de l’autor d’un gènere en concret.

Per acabar, us deixo un parell de ressenyes que en vaig fer, de dos assaigs escrits per Àlex Martin Escribà —que us poden interessar per aprofundir més en l’estudi de Manuel de Pedrolo— i els quals Sebastià Bennasar referencia en aquest manual. 



4/21/2018

Hem dit: "No n'hi ha prou", de D.A (Planeta Lletra)

El col·lectiu d'escriptors Planeta Lletra em va proposar, ara ja fa uns mesos, formar part del jurat del seu 4t Concurs de relats breus. Vaig gaudir moltíssim llegint-los. No només per l'humor negre del text guanyador Que es foti!, de l'Arcadi Vilert Soler, sinó per la resta de relats que s'arrepleguen en l'antologia que s'ha publicat ara, coincidint amb la diada de Sant Jordi: Hem dit: "No n'hi ha prou". 














Hi trobareu propostes diverses: relats negres, d'enigma, al capdavall criminals. No m'hi estén més perquè tot el que podria dir el vaig escriure en aquest pròleg amb què s'obre l'antologia i que us comparteixo aquí. Gràcies, Planeta Lletra, per la gran tasca que feu i que vengueu molts llibres. Ja sabeu, apropeu-vos a la parada que tindran per Sant Jordi i podrem parlar tranquil·lament de tot plegat. Us hi esperem!



Escriure és un vici, un vici amoïnós que a un se li arrapa només quan es deleix llegint. No hi ha literatura escrita si no és per un bon lector. Allò que la ignorància s’atreveix a pronunciar: «M’agrada escriure però no llegir», no és que no s’entengui, és que falta en absolut a la veritat: vostè no escriu, fa veure que.
Escriure és viure al límit i al marge de la realitat. 
Al límit, sí, al límit de les emocions: escrius a raig i amb frenesí o escrius plàcidament calculant preposicions, esborrant adverbis en una relectura malaltissa en què acabes afinant el llapis i llevant una coma. Tant n’és, el tipus d’escriptor que siguis. Te’n vas a dormir exultant i l’endemà rellegeixes una línia, una llarga frase relativa, i t’enfonses en la misèria més miserable: la mediocritat. I hi tornes, prostrat a la més exigent de les recompenses, que no és una altra que la satisfacció.
Al marge, sí, també. Al marge de la quotidianitat: crees i recrees un món extraordinari on romandràs dies, mesos, qui sap si anys. Aferrat a un quadern, traient-lo furtivament durant una obra de teatre per a arreplegar una paraula pronunciada per un actor, aquella que et faltava per descriure una sensació. També, a les nits, somiaràs el títol d’una novel·la, o el llibre que has de llegir primer abans d’escriure-la, o acabaràs desesperant-te perquè el batibull d’idees no et deixaran dormir d’un sol son.
Tanmateix, escriure no és patir. És un plaer. Escriure és estar enamorat d’escriure. I si l’amor veritable és el que no fa patir, aquest estat agitat i constant únicament demostra la intensitat amb què un s’hi aboca. Només qui ha devorat un llibre amb el cor encongit i s’ha sentit orfe quan ha acabat la lectura, només aquell podrà escriure amb honestedat, des de les entranyes, i no penedir-se mai del que ha escrit abans. Perquè cada llibre és un aprenentatge condemnat a l’eternitat. Gabriel García Márquez deia que era incapaç de llegir un dels seus llibres, una vegada publicat. Ja deixa de ser teu, ja és dels altres. Escriure una novel·la, un relat o un conte. Fins i tot un pròleg. Tant és: escriure. Precisament, García Márquez explicava que es requereix el mateix esforç per escriure una novel·la com un relat. Perquè en el primer paràgraf s’ha de saber definir l’estructura, l’estil, el ritme o fins i tot el caràcter d’un personatge. Lo demás es el placer de escribirel más íntimo y solitario que pueda imaginarse, y si uno no se queda corrigiendo el libro por el resto de la vida es porque el mismo rigor fierro que hace falta para empezarlo se impone para terminarlo. El cuento, en cambio, no tiene principio ni fin: fragua o no fragua, hi afegia.
Així que mentre llegia, com a jurat, els relats finalistes del IV Premi Planeta Lletra pensava en l’esforç que tots aquests escriptors hi han aplicat. La idea primigènia, la idea que es converteix en recurrent, que no te la treus del cap i l’expliques a algú per veure si així ja la foragites de tu mateix, però hi torna amb èmfasi: és una bona idea —et diuen— hauries d’escriure-la! I ja hi som! Aleshores, aquella ocurrència esdevindrà la singladura de tot el treball creatiu, emocional. Per alguns dels membres de l’associació d’escriptors Planeta Lletra serà la primera vegada que veuran un text seu publicat. Quina experiència més meravellosa! Alguns altres, que hi repeteixen, els explicaran que han de saber, per goig d’ells i de tots, que sempre serà així, una estrena constant. 

Enguany, quan es commemora el centenari del naixement d’un dels escriptors més innovadors i prolífics de la Literatura Catalana, Manuel de Pedrolo, amb la Comissària Anna Maria Villalonga al capdavant, quan recordem els vint anys de la mort d’un altre dels grans, en Jaume Fuster, veu la llum el cinquè volum de l’antologia de relats de Planeta Lletra, quatre dels quals són negres. Gènere que tots dos van conrear important noves tècniques literàries d’altres països, com Amèrica del Nord o França, i que van aplicar en els seus llibres, deixant-nos un llegat pioner, valent i d’altra banda no prou reconegut. Ara, des de fa uns quants anys, el gènere criminal està vivint un període d’esplendor. A casa nostra, també. Una mà de festivals i de blogs especialitzats en el gènere, ara i arreu, es prodiguen sense complexos. Tenim un bon nombre d’autors i una cantera que assegura la continuïtat del gènere. Només hem de veure la quantitat d’autors implicats en aquesta antologia. Ara bé, caldria posar èmfasi en la manca, encara, de lectors en general i més en la nostra llengua. Un dels objectius que perseguien tant Pedrolo com Fuster era aconseguir ampliar aquest públic, idea heretada o compartida amb el pare de la novel·la negra en català, Rafael Tasis. L’efecte de la diglòssia és present, no només en qualsevol àmbit social, sinó especialment en els lletraferits que prefereixen llegir un llibre en castellà i ho atribueixen als costums, a l’estranyesa, a la manca d’un inicial esforç. O, tristament, perquè hi ha la idea incomprensible que tota la literatura que ve de fora és millor que la conreada en el nostre territori. Per descomptat, la màxima a seguir seria intentar assolir l’excel·lència literària en totes les publicacions, implicant autors, editors, però també llibreters. Oferir una qualitat indiscutible i per fer-ho, sempre, hauríem de tornar al punt de sortida d’aquest pròleg: llegir. Escriptors que cerquen excel·lir llegint en català, editors que publiquen bona novel·la i que no utilitzen l’etiqueta «negra» com a excusa de venda i, finalment, llibreters sense prejudicis que recomanin novel·la negra en català perquè en són lectors i se l’estimen. És clar que hi ha llibres magnífics i llibres infectes, és clar, però és aquí on rau la normalitat. En totes les llengües en què s’escriu, no només literatura de gènere, hi ha llibres bons i dolents. Aquesta hauria de ser la veritable etiqueta a l’hora de recomanar un bon llibre.

Per tant, és just remarcar la gran tasca que l’associació d’escriptors Planeta Lletra fa oferint una plataforma com a aparador als escriptors novells i d’altres que no ho són tant.
En aquesta antologia trobareu relats negres i d’altres únicament criminals. Alguns aporten denúncia social i tracten temes com els desnonaments, les estafes bancàries, l’explotació sexual, o senzillament narren històries d’ambició, venjança. Pàgines on psicòpates es barregen amb amiguíssimesdesheretades, gigolós amb amants anhelosos o fins i tot morts que ressusciten misteriosament. També hi ha lloc per a una crook-story—narrada des del punt de vista del criminal (aparentment)— i un relat d’enigma, un assassinat de cambra tancada, al més pur estil Agatha Christie i Els deu negrets. Segrestos, suïcidis, desaparicions, assassinats a sang freda, tràfic de persones, assetjaments virtuals: un ventall de bones històries criminals compendiades en aquest volum per a tots els gustos. El requisit que enguany totes elles havien de complir era incloure la frase No n’hi ha prou!, que recorda la Festa Major de Mataró, festa que alhora servirà de context en força textos. 
Per concloure aquestes breus línies que m’han encarregat, trobo pertinent confessar que si fa anys em vaig convertir en estudiosa del gènere i posterior autora, va ser gràcies a la impressió que em va produir la lectura d’una antologia de relats criminals en català. En aquell cas tots eren escrits per dones i en aquesta antologia també en són majoria. Val la pena remarcar-lo per la importància que aquesta dada implica, la inclusió cada vegada més present de la mirada de la dona sobre el gènere criminal. Tant de bo vosaltres també gaudiu de tots ells com ho fet jo. Benvinguts a la negror!

Dosrius, 10 de març de 2018



3/26/2018

Lèmmings, de Jordi Dausa i Mascort

Llibres del Delicte
222 pàgines


Lèmmings és el vint-i-novè títol de la col·lecció de novel·la negra Llibres del Delicte i, de nou, l’editorial ens torna a sorprendre. L’obra és molt original, és un contrast continu. La veu narrativa és la del protagonista que en segona persona va relatant-se ell mateix els fets. Així, el lector resta en segon pla i serà el testimoni tant dels esdeveniments com de les reflexions d’un home que necessita saber qui és per entendre on i com ha acabat. Uns fets, revelats al primer capítol,  que si bé amaguen alguna incògnita que ens mantindrà en vil, són prou rellevants i contundents perquè actuïn com a punt d’inflexió en una vida de “paisatges de condemnats”.



La novel·la està ambientada en espais sòrdids i caòtics, naus poligoneres, barraques, bancs de ciment, gasolineres, horts, descampats freqüentats per personatges secundaris d’estètica xarona i opinions racistes i amorals. Com a contraposició, una infantesa protegida per una Cova Secreta, un “àngel” mestre i una atracció per la saviesa i l’ordre oriental. El fil conductor serà la lluita. Una lluita explícita descrita plàsticament i una altra de figurada. El protagonista, atuït per una condició física que ens recordarà a guions com a Memento o Paycheck, descobreix una societat plena de misèries en què les drogues, l’alcohol, els programes escombraries de la televisió i els avanços tecnològics intentaran apaivagar el dolor de vida.


Fotografia @Dani Duch / De la solapa del llibre: Jordi Dausà i Mascort (Cassà de la Selva, 1977) és mestre i escriptor. A estones col·labora  amb diferents mitjans, i va ser blocaire quan ja no quedaven blocaires. Boxejador inconstant i tarambana, és autor de Manual de supervivència (Premi Montflorit de novel·la el 2010), El gat de Schrödinger i Nits de matapobres. Alguns relats seus han estat publicats en diferents antologies col·lectives, i ha col·laborat en projectes editorials destinats a l'ensenyament de la llengua catalana.



Lèmmings és la fotografia d’una societat maltractada que sobreviu en la contradicció de l’autodestrucció. Escrita des d’una mirada força original —fa olor de tatami suat, de curri i kebab—, l’autor utilitza un to potent, amb un vocabulari viu i creatiu i una estructura ben tramada  des d'una gran analepsi. Fins i tot, ens regalarà la incursió d’un parell de contes. Té especial rellevància l’aportació de coneixements tant d’arts marcials com sanitaris. I en aquesta combinació rau la sofisticació de la novel·la: el dolor i la cura, una contraposició de lluita constant que dotarà de sentit tota l’obra.

3/23/2018

Vienen mal dadas, de Laura Gomara

299 pàgines

Amb motiu de la taula rodona “Ja hem begut oli”, al festival de novel·la negra Les Borges Negres, vaig tenir l’oportunitat de llegir Vienen mal dadas i de conèixer l’autora. Dos fets molt agradables. Ja sabeu com m’agraden les crook-story i això és el que ha escrit Laura Gomara, una novel·la des del punt de vista del criminal.



Laura Gomara és llicenciada en Filologia Clàssica i treballa al sector editorial. Ha treballat fent suport a escriptors, com a traductora i lectora en producció i comunicació editorial. Actualment treballa a la plataforma Reescritura, on orienta a escriptors novells. Imparteix cursos de narrativa, conte breu, autoficció i relats de viatges, ja sigui físicament en centres ubicats a Barcelona com a les plataformes online República cursiva i Libros y literatura, on també publica ressenyes literàries.
Vienen mal dadas és la seva òpera prima i alhora li ha aportat grans satisfaccions. L’any 2016 va quedar finalista al premi L’H Confidencial, l’editorial Roca la va publicar l’any 2017 i ha quedat finalista també al Premio Memorial Silverio Cañada a la millor primera novel·la de gènere negre.


El primer que em va cridar l’atenció del llibre era la intenció de l’estil. Gomara assoleix un estil literari acurat mentre manté l’acció de la trama. A la presentació de la taula, vaig posar un exemple: hi inclou una descripció minuciosa de com desbudellar un peix a l’estil de Günter Grass al llibre El rodaballo (no ha estat traduït al català) sense que la tensió narrativa se’n vegi perjudicada. Qualsevol escriptor sap que això és un exercici molt difícil.

Gaudireu d’una història revestida de novel·la negra —hi ha denúncia social, hi ha crims, hi ha enigma— però amb recursos narratius propis d’una història d’aventures. Les referències literàries hi són: Stevenson, London, Dumas... Però, també, en aquestes gairebé tres-centes pàgines hi ha espai per a una reflexió que vas més enllà de parlar de la crisi, dels desnonaments, dels robatoris com a solució per a subsistir-hi. Rut Santana, la protagonista, s’enfronta amb una realitat adversa que, malauradament, ens és prou coneguda. Una noia que, de cop i volta, es veu marginada de la societat. No se li ha educat per malviure sinó ben al contrari, per a gaudir de l’Estat de Benestar del qual tant se’ns va parlar: sòlid, segur i sense fissures. Però es fa gran i aquella societat promesa s’ha liquat, a punt d’evaporar-se. Ni marit, ni piset, ni fills ni cap triomf laboral. Fa de mal viure en aquestes condicions. El lector sent empatia per la Rut, es reconeix en ella i arriba a pensar que si una dona com la Rut pot acabar en qualsevol moment al carrer, ell també pot arribar a abocar-se al mateix destí. L’autora desmitifica les persones marginades, ja siguin persones sense llar, ja siguin delinqüents. Coneixerà “els pirata”, com irònicament els anomena, que més que criminals són uns delinqüents de pa sucat amb oli que li canviaran la vida.



Un altre dels aspectes que m’han interessat és la manera amb què l'autora retrata una societat individualista, concentrada en famílies nuclears que deixen a la deriva les persones més vulnerables. Si temps enrere era la figura de la família la que es feia càrrec de suplir les funcions d’un Estat incompetent, quant a tenir cura de les persones més vulnerables, avui dia aquest mateix Estat, titllat amb adjectius socials, empeny a la discriminació i en fa responsable al mateix individu.
Una molt bona novel·la per a gaudir-la aquests dies de primavera.